۱ خرداد ۱۳۹۱، ۱۶:۲۳

حجت الاسلام سعیدی:

امر به معروف در جامعه غریب است

امر به معروف در جامعه غریب است

قم - خبرگزاری مهر: تولیت آستان مقدسه حضرت معصومه(س) امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه غریب عنوان کرد.

به گزارش خبر گزاری مهر، حجت الاسلام سید محمد سعیدی در دیدار جمعی از فرماندهان سپاه قم با بیان این که امروز فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه غریب است اظهار داشت: باید سعی کنیم دلایل و ریشه های این غربت را بشناسیم و آن را بر طرف کنیم.

وی ادامه داد: صرف نظر از تحقیق درباره 2 کلمه "معروف و منکر" و گستردگی معنایی آن، فهم این دو واژه به عرف سپرده شده و ساده است.

امام جمعه قم با اشاره به این که در سوره بقره از گفتار پسندیده به عنوان "قول معروف" یاد شده است، افزود: معنای این واژه در قسمت های مختلف و در ارتباط با افراد مختلف متفاوت است.

وی تصریح کرد: درمورد کلمات "معروف" و "منکر" باید یک کارعلمی، پژوهشی و تحقیقی صورت گیرد.

حجت الاسلام سعیدی با اشاره به این که در قرآن کریم معروف در کنار امر آمده است و منکر در کنار نهی ادامه داد: در امر به معروف و نهی از منکر مقصود امر به واجبات و نهی از محرمات است و مستحبات و مکروهات مد نظر نیست.

امر به معروف و نهی از منکر به عنوان تکلیفی شرعی مورد نظر است

امام جمعه قم عنوان کرد: با توجه به این که در قرآن و روایات برای ترک معروفات و انجام منکرات عذاب در نظر گرفته شده است، در امر به معروف و نهی از منکر، تکلیف شرعی مد نظر است و در احیای آن نباید از این حد خارج شد.

وی تاکید کرد: آمر و ناهی باید با الزامات و تکالیف شرعی آشنا باشند و برای ابلاغ این فریضه با شیوه های تبلیغ آشنا شوند.
همه افراد جامعه باید جایگاه امر و نهی را بشناسند

حجت الاسلام سعیدی افزود: تبلیغ مخصوص انبیاء، اولیا و روحانیت نیست  و همه مردم جامعه وظیفه دارند جایگاه خود را در امر و نهی  بشناسند و برای ابلاغ آن شیوه های تبلیغ را فرا گیرند.

تولیت آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) تاکید کرد: در امر به معروف و نهی از منکر باید خویشتن دار بوده، منطق لسانی داشته باشیم و در روش انبیاء دقت و تامل کنیم.

برای امر به معروف و نهی از منکر به شجاعت در کلام نیاز است

وی با اشاره به این که وظیفه ما تبلیغ برادرانه است، نه تبلیغی که از موضع بالا و قدرت باشد، گفت: در پرتو امر به معروف و نهی از منکر به یک شجاعت در کلام و گفتار نیز احتیاج داریم.

امام جمعه قم ادامه داد: در امر به معروف و نهی از منکر نباید انتظار و توقع داشته باشیم و طلبکارانه به این فرضیه الهی عمل کنیم، ما نباید فکر کنیم که باید مطاع باشیم و دیگران مطیع.

به گزارش مرکز خبر حوزه، وی در پایان با تاکید بر این که در معروف و منکر نباید از موضوع قهر و سلب وارد شویم یادآورشد: منطق اسلام دقیق، عمیق و حکیمانه است و امر به معروف و نهی از منکر باید با رویکرد ایجابی، از موضع محبت و دعوت به تفکر صورت گیرد.
 

کد خبر 1608090

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha